Begin augustus 2018 reed een vrachtwagen op de Ring 0 tegen de Drasopbrug en vatte vuur. Sindsdien is de brug op de grens van Buizingen en Dworp om veiligheidsredenen afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer. Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) kondigde vorig jaar, toen hij nog bevoegd was voor Mobiliteit, aan dat hij het Agentschap Wegen en Verkeer al opdracht had gegeven om een nieuwe Drasopbrug te ontwerpen. Zijn opvolgster Lydia Peeters (Open VLD) tempert de verwachtingen want “voor de bouw van de brug is er geen tussenkomst vanuit de verzekering”, liet zij weten. “Daarom moet het project waarschijnlijk opgenomen worden in het investeringsprogramma. Het project is nog niet opgenomen en daardoor is de studie voor het nieuwe project nog niet gestart. Er kan ook geen concrete timing gegeven worden.”
De omwonenden reageren enigszins geprikkeld en vinden dit onbegrijpelijk. Maar inmiddels is gebleken dat de verzekering van de vrachtwagen die de schade veroorzaakte niet tussenbeide zal komen. De aansprakelijkheid van de chauffeur kan juridisch niet worden aangetoond, omdat hij waarschijnlijk moest uitwijken voor een ander voertuig dat een plots en niet geheel correct manoeuver uitvoerde. Administratief moet natuurlijk ook aan een hele reeks voorwaarden worden voldaan (plannen, aanbesteding, openbaar onderzoek, enz.) vooraleer aan herstel of vervanging van de brug kan worden begonnen. En dat vergt tijd.
De stad Halle pleitte eerder al, onder druk van een plaatselijk actiecomité, voor de herstelling van de brug mét tweerichtingsverkeer, weliswaar met versmalde rijstroken en betere beveiliging voor zwakke weggebruikers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten