zondag 1 maart 2020

Waarom de Drasopbrug niet voor morgen is

Begin augustus 2018 reed een vrachtwagen op de  Ring 0 tegen de Drasopbrug en vatte vuur. Sindsdien  is de brug op de grens van Buizingen en Dworp om veiligheidsredenen afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer.  Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) kondigde vorig jaar, toen hij nog bevoegd was voor  Mobiliteit, aan dat hij het Agentschap Wegen en Verkeer al opdracht had gegeven om een nieuwe Drasopbrug te ontwerpen. Zijn opvolgster Lydia Peeters  (Open VLD) tempert de verwachtingen want  “voor de bouw van de brug is er  geen tussenkomst vanuit de verzekering”, liet zij weten. “Daarom moet het project waarschijnlijk opgenomen worden in het investeringsprogramma. Het project is nog niet opgenomen en daardoor is de studie voor het nieuwe project nog niet gestart. Er kan ook geen concrete timing gegeven worden.”
 
©RNZ

De omwonenden reageren enigszins geprikkeld en vinden dit  onbegrijpelijk.  Maar inmiddels is gebleken dat de verzekering van de  vrachtwagen die de schade veroorzaakte niet  tussenbeide   zal komen. De aansprakelijkheid van de chauffeur kan  juridisch niet worden aangetoond, omdat hij waarschijnlijk moest uitwijken voor een ander voertuig dat een plots en niet  geheel correct manoeuver uitvoerde.  Administratief  moet natuurlijk ook aan een hele reeks voorwaarden worden voldaan (plannen,  aanbesteding, openbaar onderzoek, enz.)  vooraleer  aan herstel of vervanging van de brug kan worden begonnen. En dat vergt  tijd.
 De stad Halle pleitte  eerder al, onder druk van een plaatselijk actiecomité, voor de herstelling van de brug mét tweerichtingsverkeer, weliswaar met versmalde rijstroken en betere beveiliging voor zwakke weggebruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

REGIO - Fietsroute Galmaarden Brussel : Volle Gaas

  Volle Gaas met de fiets van Pajottenland naar Brussel   Nieuwe vlotte fietsverbinding tussen Galmaarden en Brussel in de steigers   In...